8.8.09

да дадеш

В една такава лятна вечер, на чаша бира и сладка раздумка със стара дружка, се приближава едно дете циганче и, вместо да проси, ти подава кутия с целувки и казва, "Почерпи се." И ти взимаш целувката, и тя е снежнобяла и сладка, а то те гледа гордо - "Аз ги купих", и си тръгва, страхотен си, благодаря, но после се оглеждаш и: никой друг не си е взел целувка, нито един от всички тези хора, небрежно, доволно или замислено пиещи бира или водка, или нещо друго. А детето е на пет, може и на шест и е с къдрава мръсна коса.
Много от нас биха му дали левче (аз рядко, признавам си), колко биха приели да ги почерпи с целувка?

8 коментара:

  1. Страхотно е! Мен пък са ме черпили бира тези, които събират боклука на "Витошка" - в 4ч (сутринта).

    ОтговорИзтриване
  2. Знам, че е извън темата (защото ще коментирам частен случай, не правило) но все пак има и такива като мен, които просто не приемат храна от непознати. Откакто в Лондон ми спайкнаха бирата и се скъсах да повръщам.
    Не търси само расистки подтик в отказа.. Ако ми дадат цвете, или каквото и да е друго с удоволствие бих приела.

    ОтговорИзтриване
  3. Да, знам, че са възможни и други мотиви. Но мисля, че има много хора, които не биха приели, просто защото за тях циганин=мръсен.
    А и друго - исках с този пример да илюстрирам факта, че на малцинства се гледа като на паразити и (изненадващо) това се оказва удобна позиция. Не е толкова комфортно, очевидно, да се поставим в позицията на приемащи, а не даващи (подаяние).
    И именно тук е най-голямата проява на расизъм - ние сме висшите, нормалните, а те по дефиниция са недостойни и негодни.
    Не съм виждала досега такава гордост и достойнство изписана по лицето на петгодишно просещо циганче. И ако в тази възраст не бъде подкрепено, последствията... защо да обяснявам!
    Тъй че, ако ставаше въпрос само за принцип да не ядеш храна от непознати, те можеха да си вземат, по този начин оказвайки подкрепа, и после да изхвърлят сладкиша. Но не.

    ОтговорИзтриване
  4. Съвсем скоро минах през Столипиново, не бе[е нужно да заставам в някаква позиция, направо си бях поставена в такава от гледката на изтърбушените блокове.

    ОтговорИзтриване
  5. Не. Позицията винаги избираме сами.

    ОтговорИзтриване
  6. Вчера и на мен вече ми се случи нещо подобно. Но не беше малко циганчи, а циганин на около 20-25 години. Черпеше с шоколадови бонбони. Родила му се дъщеря. И разбира се си взех бонбон, и му честитих. Никой друг от масата не го направи. След това той ми поиска пари за детето. Дадох му 2 лева.
    Всички ми се смяха. Оказа се, че това е нова форма на просия в нашия град.
    Все още не съм сигурен дали да се ядосвам или не. Може би не. Два лева не са нещо много като пари.

    ОтговорИзтриване
  7. Много чаровна история, Лин. Пък и детето го е направило, без да иска нищо в замяна. Направо си плаче за кадър от филм.

    ОтговорИзтриване