3.1.09

Малък, но вече знае... (или: воля за власт)

Тази година натоварих седемгодишния си син със задачата да измисли късметчета за новогодишната баница. Много добра (според мен) идея, защото така мога да разбера какво е важно за него, какво би си пожелал и какво смята, че е важно за останалите. Към всяко пожелание решихме да добавим и илюстрация. И ето ни на масата, той с молив в ръка, мисли... Погледна ме и попита: "Как се рисува власт?". Да, първата му идея за късметче беше власт! Децата наистина често изненадват, и все пак... Измъкнах се с класическия символ на властта - царска корона, но се замислих: какъв е съвременният символ на власт? Някакви предложения?

3 коментара:

  1. Аз лично не знам какво е "лицето" на властта, така както не бих могла да изобразя и лика на успеха да кажем... И което е още по-жалко не знам дори как изглежда добротата, човечността, толерантността ...все потенциални късметчета, които биха останали в бялото поле на моя лист ... И може би, защото те не са нещо, което можем да видим, да пипнем или да измерим на кантара... те спадат към онези неосезаемите, истинските значими за живота чувства и добродетели, които стават осезаеми едва тогава, когато се сблъскаме очи в очи с техните антиподи ... И тук логично у мен възниква един въпрос към твоя син - колко власт му е нужна? И ако един ден я получи какво би направил с нея, за какво ще я използва?
    И както сигурно вече е прочел в една от главите на Малкия принц започва така:
    "На първата живееше един крал. Облечен в пурпур и хермелин, кралят седеше на съвсем обикновен, но величествен престол.
    - А! Ето един поданик - извика кралят, когато съзря малкия принц.
    А малкият принц се запита:
    "Как може да ме познае, щом никога не ме е виждал!"
    Той не знаеше, че за кралете светът е много опростен. Всички хора са поданици."

    Иска ли Коци да има подчинени? И кои хора трябва да се подчиняват на неговите заповеди? ...
    Пускам коментара с ясното съзнание, че вероятно въпросите ми не са за 7-годишно дете... и все пак за някои от тях съм сигурна, че вече има отговор ...

    ОтговорИзтриване
  2. Защо смяташ властта за нещо толкова лошо и, правилно ли съм те разбрала, за антипод на човечността, добротата, толерантността...? Смятам, че начинът, по който се използва, може да доведе до добри или лоши резултати, самото понятие за власт не може да бъде натоварено с положителна или отрицателна оценка. Искаме или не, живеем в свят на властови отношения, от отговора на сина ми ми стана ясно, че той го осъзнава; не заключих, че иска да бъде тиранин.
    Обърни внимание, че на английски власт и способност, сила, възможност са една и съща дума.

    ОтговорИзтриване
  3. Не знам, струва ми се че в съвременния свят властта изобщо няма нужда да се легитимира чрез символи, подобни на корона, жезъл, трон и пурпурен цвят, въпреки че доста от ритуалите и символите са се запазали, макар и в променен вариант.
    Живеем в обусловено от технологиите общество, едно време се казваше, че който има повече ядрено оръжие, той има повече власт, после който владее петрола, той владее и света, сега е същото с новите технологии.
    Мхм, доста интересен въпрос за размисъл.
    Какъв ли бил съвременния символ за власт наистина?

    ОтговорИзтриване